OwlCastle
664 71Veverská Bítýška
Brno - venkov
e-mail: OwlCastle@seznam.cz

Bede BD-5B

Rozpětí: 1105mm
Délka: 787mm
Letová váha: 708g~795g
Motor: D2826-6 s 2200ot./V
Vrtule: 6,5 x 5,5
Hmotnost: 725 g
Serva: 2 x Corona CS-928BB + 1 x HobbyKing 939MG Metal Gear
Materiál: Balsa + potah
Plocha křídla: 14,8 dm2
Elektronika: Eclipse s Assan X8-2,4GHz + přijímač X8 R6 6Ch 2.4GHz + HobbyKing 30A Modrá Série
Baterie: 3S LiPol Zippy 2200mAh
Plošné zatížení: g/dm2
Baterie: 3S LiPol Turnigy 1800mAh
Bede BD-5D

Bede BD-5D

Můj vytvořený plán
Bede BD-5B

Bede BD-5B

Cockpit Bede

Cockpit Bede

Bede BD-5B kokpit
Bede kabinka

Bede kabinka

Bede BD-5 kabinka
Tak a je tu první koupený model letadla..
Jak to, jak k tomu došlo?
Asi to tak mělo být. Celou letní dovolenou a odpoledne po práci včetně sobot a nedělí jsem strávil na střeše při opravách shnilého podbití, renovace trámů, výměně rýn a svodů.. Než jsem se nadál, bylo po prázdninách a to nejlepší mi tzv. opět uteklo..
Jediné co mi zbylo, bylo noční posezení a pokochání se pohledy na RC albu a Hobby Kingu..
No a tu byl ten háček.. Omylem jsem klepl na nabídku časově omezeného slevového prodeje a tak jsem si jej procházel..
No a v tom mě to trefilo...
Bylo tu něco za fantastickou cenu, něco na co už jsem měl vypracované plány, žebra trupu a i samotné profily..
Jen zase nebyl čas..
No a tak jsem to BEDE hodil během dvou dnů několikrát do košíku a zase po chvíli zrušil, nemohl jsem se tzv. rozhoupat..
Asi třetí noc jsem se okolo 02hod. vzbudil, šel PC a Bede opět vložil do košíku a odklepl..
A dál to bylo jasné.. Byly tam už jen tři kusy.. Druhý den odpoledne již jsem je ve slevové nabídce neviděl..
Za necelé dva týdny se mi objevil balík doma, zaplatil CLO a těšil se jak dokončím střechu na jeho zkompletování..
Ten den už nadešel, stáhnul jsem si manuál v angličtině od Aeroworks a po práci po večerech přeložil do češtiny nejen pro sebe, ale i pro ostatní "naše" zájemce a vložil i na Hobby King k modelu Bede BD-5B do složky FILES k recenzím.
No a tento týden jsem měl dovolenou (konečně nepracovní), tak jsem se pustil do stavby..
Táhlo směrovky

Táhlo směrovky

Bede BD-5 a nesmyslné vyústění táhla směrovky
Bede BD-5

Bede BD-5

Bede BD-5 bovden nesmyslně tažený ke směrovce
Odřezání

Odřezání

Odříznutí bovbenu směrovky
Bede

Bede

špatně nalepené bovdeny
Podvozek, křídlo, přední řiditelný podvozek, směrovka, výškovka vše šlo jak po drátkách, než jsem dorazil právě k drátům - táhlům od serv.. Výškovka byla v pohodě, jen jsem zůstal tzv. štajf z umístění a vyvedení bovdenu ke směrovce..  Tady číňan udělal první velkou chybu..                                                                                     Nelze napojit ke směrovce... :-D                                                                                                                                      
To vidíte i u vyústění táhla skoro vertikálně s výškovkou.. Tak jsem dumal a nezbylo mi, než vzít plátek /tenký/ na železo a začít kuchat..Oproti Aeroworks mají (aniž by to asi odzkoušeli) na H.K. "vylepšení", aby nemuseli modeláři maskovat přežehlením spoj skrytých táhel směrovky plátkem potahu v trupu.                                    Tak to vedli bovdenem durch a svisle... :-D                                                                                                              
Uřezal jsem tedy přepážku s bovdenem, obřízl ho i nahoře u kořene směrovky a umístil jej zalepením tak, aby šel vodorovně s trupem jak je to v Evropě běžné.. :-D                                                                                          Ani jejich páka neseděla, tak jsem si udělal svoji z textitu a bylo to hotovo..                                                          Do kormidel jsem pro jistotu vlepil klasické pantíky - papírákům moc nedůvěřuji..                                         Takže stroj jsem sestavil a už jenom osadit elektronikou.
No a hned se naskytl druhý problém - tentokrát menší.. Motor nelze osadit díky výstupkům  držícím přepážku pro motor. Tady to už šlo rychle, vzal jsem ploché kleště, poulamoval je, začistil pilníčkem a motor /zprvu
RAY B2835/16/ tam vklouzl jak na drátkách.. Avšak i po vložení baterie a elektroniky by bylo potřeba závaží cca 80-100g do nosu,
což se mi zdálo jako řešení dosti zbytečné.  Těžký RAY jsem zaměnil za
náhradu oběžky D2826-6 s 2200ot./V.
Předělal jsem osu na opačnou montáž motoru a upevnil.. Po vložení baterie jsem tímto zásahem ušetřil závaží, jelikož těžiště bylo tam, kde má být, tedy 4 cm od náběžné hrany u trupu..
Teď ještě čekám na kužel, pilota a vrtuli a hurá to zkusit..
Mezitím jsem však tvořil kokpit s přístroji a lepší uzamčení kabiny.. Magnety jsou slabé a při prudkých manévrech by mohla kabinka odletět.. 
Jinak ještě upozorním na některé věci, které nejsou v návodu popsané. Dva obdélníčky s otvory patří na slepené hlavní křídlo shora, pro vyvrtání otvorů hlavního křídla - je to pouze při pozorném prohlédnutí vidět v plánu stavby.
Celkově mohu stavebnici však vzhledem k ceně hodnotit na velmi dobrou..
Zásahy jsou třeba, ale v míře..
Navíc, ve slevě jsem ho koupil za 47$ - cca 900,-Kč

Ještě jedno důležité upozornění!!

Hobby King NEDODÁVÁ ke stavebnici kužel s vrtulí, je nutno s tím počítat..

Bede

Bede

mnontáž motoru
Bede 5

Bede 5

baterie..
Bede BD-5

Bede BD-5

překryt kabiny - zavazí přepážky..
Bede BD-5

Bede BD-5

odstranění a nalepení nových přepážek
Tedy budete potřebovat vlastní:
1 ks Přijímač minimálně 4 kanálový
1 ks regulátor 25-40A - dle motoru a osazené vrtule
1 ks baterie 3S LiPol 1500-2200mAh 25-35C
3 ks serv s tahem alespoň 1,8kg/cm a více - pro rychlejší létání
1 ks prodloužení serva křidélek cca 15-20 cm
3 ks prodloužení vodičů k motoru cca 45 cm
1 ks motor ( doporučený Himax 2815 s 2200ot./V ), RAY B2835/16, D2826-6 s 2200ot./V
1 ks vrtule dle volby motoru a rychlostí od 4,75 x 4,75 po 8 x 4
1 ks kužel ø35 mm
Jelikož mi zanedlouho vše dorazilo, tak jsem se pustil do dokončení kokpitu s pilotem. Myslím, že se mi to vcelku podařilo...
Problém však opět nastal, když jsem se pokusil model složit v letuschopnost..
Při doporučené baterii umístěné na přepážku jsem zjistil, že nelze nasadit kabinu..
Důvod?
Nějak nebyla domyšlená přepážka kabiny nebo bylo lože baterie nalepeno moc vysoko..
Tak jsem tedy předělal ještě i kabinu, nalepil smrkové lišty na držení přijímače a regulátoru tak, aby šly komponenty zajistit gumičkou proti pohybu a nezavazely servům s táhly ani kabině.
Nasunul vrtuli do kuželu uchytil kužel, osadil elektronikou a baterií a otestoval..
Vše nasvědčovalo letuschopnosti, tak teď už to jen zkusit..
Bede BD-5

Bede BD-5

původní přepážky..
Bede BD-5

Bede BD-5

můj kokpit s pilotem..
Bede BD-5

Bede BD-5

vlepené lišty pro elektroniku
Bede BD-5

Bede BD-5

rozmístění elektroniky a baterie
Bede BD-5

Bede BD-5

po sestavení
Bede BD-5

Bede BD-5

Bede BD-5
Bede BD-5

Bede BD-5

jiný pohled
Bede BD-5

Bede BD-5

popojíždění a zkouška kormidel před záletem
Nastal slunečný podzimní den, kdy se i teplota s větrem umoudřila a tak jsem naložil rodinu, Bede a vyjeli za kolegou do Lažánek provést jeho zálet.
Sestrojil a osadil jsem stroj a vydali jsme se nejprve popojet na cestu, avšak potom jsme se rozhodli pro odhod z ruk nad lehce vzrostlou lucerkou.
Plný plyn, úkrok a odhoz...
Kolega pilotoval a Bede se jen pomalu sneslo do lucerky, kde pozbylo přední ředitelné kolečko..
Tak nastala pauza, kolečko jsem demontoval i ze serv, posunulo se tím o nějaký mm těžiště do zadu, změnili jsme vrtuli na APC 7x6 a vyrazili to zkusit znovu..
Opět nápřah, odhoz... Mírně se proneslo a začalo stoupat.
Na kluz se prý chovalo výborně, ale při přidání na plný plyn se proklesávalo a poté teprve začalo mírně stoupat. Při vypnutí motoru se vzpínalo..
Jinak vcelku prý docela mrška model se zvláštními letovými projevy.
Tak tedy prolétl dvě, tři kolečka a z ničehož nic se model dostal do vývrtky z níž již nebylo návratu.
Jen spirála dolů...
A balzové ŽUCH !!!
Bylo mi jasné, jak to mohlo dopadnout, avšak překvapila mě baterie. Letadlo do polovic zmizelo, baterie pevně přitažená páskou k přepážce nepoškozená, kabina vypraskaná, avšak křídlo a kormidla to celkem ustála.
Tak tedy skončilo Bede BD-5, jehož stavbu jsem obešel koupí skoro hotového z Hobby Kingu, stačilo pár úprav, osadit serva, motor, vrtuli a kužel... Avšak....
Než se stačilo vychytat /pravděpodobně/ vychýlení motoru, bylo vymalováno..
Po kolizi a zjištění škod jsem dospěl k tomu, že postavit Bede svým způsobem bude přece jen rychlejší a na výsledné chování modelu i jistější..
Takže závěrem.. Pokud budu Bede chtít, tak jedině postavit sám..
Bede BD-5

Bede BD-5

kolega Libor při zalétávání
Bede BD-5

Bede BD-5

crash
Bede BD-5

Bede BD-5

po havárii
.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one