OwlCastle
664 71Veverská Bítýška
Brno - venkov
e-mail: OwlCastle@seznam.cz
Jak si vyrobit obtisky na RC model.
Jednoho krásného sobotního odpoledne mi šla práce na výrobě North American P-51B Mustang tak od ruky, že jsem dokončil trup, slepil, osadil a ponatíral, aniž bych si uvědomil, že jsem nějak přeskočil kresbu počtu sestřelů, a identifikačního čísla na kýlovce..
No a naskytl se problém..
Jak "pěkně" namalovat to, co jsem zapomněl, když už je trup hotový a ponatíraný..
Jednak identifikační číslo je žluté a dosti nešikovně umístěné na kýlovce, kde pro kreslení není ani dostatek manipulačního prostoru navíc s problémem, že žlutá balakrylová barva na tmavším pozadí dost špatně kryje...
Napadlo mě, že jedinou možností zůstává namalovat ono zmíněné na papír a potom pracně vystřihovat a lepit nebo zkusit vytvořit obtisky jaké se používaly za mého kitařského mládí
u plastových modelů..
Zvítězila druhá varianta, ale jak na to?!
Princip na jakém pracují obtisky mi byl známý (obtisky se používaly na velikonoční vajíčka).
Na savém papíře byla nanesena tenká vrstvička vodou rozpustitelného lepidla, na níž byla tenounká průhledná folie ( lak ) s namalovaným /předtištěným/ motivem.
Papír se při ponoření do vlažné vody napil vodou až na lepidlo, to změklo a kluzným popotáhnutím bříškem prstu se obtisk přidržením k podkladu a tažením papíru nanesl na požadované místo..

Tudíž nejdůležitější potřebné věci:
1. Vhodný savý papír ..
2. Volba vhodného lepidla ...
3. První vrstva buď laku nebo bílé barvy..
4. Barvy pro vytvoření požadovaného motivu..
Původní model

Původní model

Kompletně ponatíraný..
Tvorba obtisku

Tvorba obtisku

Tvorba obtisku sestřelů..
Pochopitelně jsem neměl zkušenosti, tak jsem laboroval.
Nejprve jsem tzv. hledal vhodný papír se slušnou savostí.
Zkoušel jsem akční leták z Globusu - zde byla savost dost dobrá, jenomže..
Po nanesení lepidla ( v tomto případě pravé klovatiny ) se papír zkrabatěl a bylo...
Později jsem zkoušel tužší balící papír, ale nakonec nebyl vhodný - nesál tolik jak to zprvu vypadalo.
Třetím pokusem byl klasický savý papír tzv. piják..
Ten již vyhověl.
Přilepil jsem tento papír průhlednou páskou ( izolepou ) ke sklu na obou stranách tak, aby byl pěkně napnutý a rovný..
Na tento jsem nanesl podélně s izolepou housenku z pravé klovatiny a gumovým válečkem
( pogumovaná osa asi z nějaké tiskárny ) přitlačeným k vzniklé housence z lepidla jsem tažením lehce "natáhl" podél celého papíru tenkou vrstvičku lepidla.
Při nezdaru lze tahy opakovat několikrát dokud nám klovatina nezačne houstnout příliš..
Nanesení klovatiny je pro její zbarvení krásně vidět, tak lze chyby při roztahování lepidla
korigovat a napravit / zkoušel jsem to i s Herkulesem, ale zůstal jsem u klovatiny/.
Po nanesení klovatiny necháme tuto /tenkou/ vrstvičku poschnout a připravíme si vhodnou barvu či lak na nanesení tzv. nosné folie.
Vyhovuje většina vodou neředitelných barev / aby nám při aplikaci nerozpouštěly klovatinu /.
Opět jsem zkoušel více možností, nitrolak ve spreji, lihový bezbarvý lak, i syntetickou bílou barvu / nebo jakoukoli/ ve spreji - ta se ovšem při neopatrné manipulaci nalepování na model ráda trhá .
Dokončování

Dokončování

Dokončování obtisku sestřelů..
Mustang P-51B

Mustang P-51B

Mustang P-51B s nanesenými obtisky..
Nastříkneme sprejem jednu či více vrstev na papír s klovatinou a počkáme až barva či lak poschne.
Na tento papír s lepidlem a nosným lakem či barvou již nanášíme nebo malujeme požadovaný motiv.
V mém případě jsem nejprve u identifikačního čísla na lak nanesl stejnou barvu trupu již natřeného letadla, na ni předkreslil bílou barvou identifikační čísla pro lepší krytí pozdějšího nátěru žlutou / aby neprosvítal khaki podklad /.
Po zaschnutí jsem přetřel čísla požadovanou žlutou barvou a nechal zaschnout, čímž byl obtisk identifikačního čísla připraven k použití..
Podobně jsem to udělal i s obtiskem počtu sestřelů, jen s tím rozdílem, že jsem si nejprve na nosný lak předkreslil bílé čtverečky, potom průhledný lak zatřel pomocí hrotu špejle khaki barvou trupu a párátkovým hrotem tvořil černé kříže..
Tím jsem s tvorbou tzv. vodních obtisků skončil požadovanou výrobu a přišel čas na jejich aplikaci..
Okraje obtisků jsem obstřihl nůžkami do požadovaných obdélníkových tvarů a jak jsem již psal, stačí obtisky ponořit do vlažné vody, chvíli vyčkat, zkusmo prsty proti papíru zjistit posuvnost vytvořeného obtisku a opatrně nanést na požadované místo přitlačením okraje posunutého obtisku k místu jeho aplikace a pomalu posouvat nosný papír tažením ..
Nanesený obtisk můžeme přitlačit k podkladu hubkou a počkat na zaschnutí.
Druhý můj pokus byl již s vhodnou lepící papírovou páskou, kde odpadá volba papíru a nanášení lepidla..
Zvolíme si vhodnou šířku a výrobce.. Mě se osvědčily tmavě hnědé, kde byla větší vrstva lepidla a páska měla lepší nasákavost. Ta se však dá částečně vylepšit použitím destilované vody a kapkou Jaru..
Nakonec jsem byl se svým výkonem spokojený.. Zkuste a uvidíte sami..
Pro složitější a barevnější malby / erby, znaky a "nahotinky" na bombardérech druhé světové války / lze použít již obtiskový papír, který se dá koupit pro dnes doma běžně již používané jak inkoustové tak laserové tiskárny a to v provedení s průhledným nebo bílým nosným lakem, jen pozor při koupi, papír pro laserové tiskárny nelze použít pro inkoustové tiskárny z důvodu nesavosti .. Opačně použít lze.. Zde stačí na papír vytisknout motiv / u inkoustových tiskáren / konečný výtisk přestříknout Fixovacím sprayem - prodává se v obchodech s počítačovou technikou či jiným vhodným sprayem nerozpouštějícím inkoust.
Tímto se s Vámi loučím a přeji mnoho úspěchů při tvorbě "svých vlastních" vodních obtisků.
.