OwlCastle
664 71Veverská Bítýška
Brno - venkov
e-mail: OwlCastle@seznam.cz
Výroba kabin - "Pečení v troubě nebo Rožnění". 
V minulém čísle jsem vám popsal, jak si vyrobit kopyta na kabiny a dnes vás zasvětím, jak z těchto kopyt zhotovit kabiny do konečné podoby.
Máme tedy možnost volby výběru ze tří druhů kopyt.
První - kopyto ze dřeva
Druhé - kopyto ze Siporexu /pórobetonu, Ytongu/
Třetí - kopyto ze sádry
Další pracovní postup je téměř shodný pro všechny popsané druhy kopyt.
Avšak existují dva základní druhy tvarování pomocí horkého vzduchu a ty si vtipně rozdělíme na: "Pečení v troubě" nebo "Rožnění"..

Pečení v troubě - spočívá ve tvarování horkým vzduchem opravdu v kuchyňské troubě..
Propána! Řeknete si!
Ne, opravdu to není taková hrůza, jak se na první pohled zdá. Naše protějšky nemusí zalamovat ruce ani si předem cpát kramlíky na nos, tato cesta je bezpečná, čistá a bez zápachu. Opravdu!
Pokud dodržíte postup, tak za to mohu třeba i ručit :-) ..
Tato metoda není ani tak náročná na čas a šikovnost..

Rožnění - tento způsob je pro naše protějšky schůdnější, avšak je zde potřeba trochu šikovnosti, zkušeností a fištrónu.. Zde opět ohříváme horkým vzduchem, ale tentokrát pomocí horkovzdušné pistole /zkoušel jsem i dvoukolový plynový vařič/.
Zde je zapotřebí ohřev smysluplně směrovat a dodržovat intenzitu, jinak může dojít k - popálení, propálení plastu, nestejnoměrné deformace nebo vytvoření záhybů a pecek..
Je to opravdu na zvyku a šikovnosti.
Já osobně volím metodu pečení v troubě, jelikož horkovzdušnou pistoli nevlastním a nehodlám si ji kupovat jen kvůli kabinkám. :-)
Nevhodné PET

Nevhodné PET

Nevhodné PET lahve - velké zúžení
Vhodné PET

Vhodné PET

Vhodné PET lahve - bez zúžení, písma a velkých prolisů
Pomocné pružiny

Pomocné pružiny

Výbornou pomůckou jsou pomocné šponovací pružiny k kopytě..
Uložení kopyta

Uložení kopyta

Uložení kopyta v PET lahvi a jeho zaklínění - našponování
Tedy blíže k tvorbě - Pečením.
Nejprve /což je hodně důležité/ si vybereme kvalitní, nepoškrábanou průhlednou /čirou/
tvrdší PET láhev, nejlépe bez vylisovaných nápisů, množství záhybů, hluboce tvarovaných prolisů a podobně viz. fotografie.
Mě se osvědčily PETky z limonád TESCO, Coca-Cola a podobné, nemající mnoho záhybů.
PET lahve mají i různé odstíny a pro naše účely jsou vhodné zcela čiré nebo lehce nádechem namodralé.. Zelené, stříbrné, hnědé, mléčné a jiné barvy jsou nevhodné.. I když...
Třeba 3D akrobat s tmavě hnědou nebo tmavě modrou kabinou ten nevypadá špatně, ale na polomaketách a modelech druhé světové války by to vypadalo dosti nevkusně...
Tedy vybereme si láhev, odstraníme z ní nálepky /ty jediné se mohou při pečení roztéci a potom neblaze zapáchat/, láhev umyjeme, odřízneme dno a zevnitř vysušíme.
Pro první zkušenost použijeme jakékoli láhve, abychom získali představu, jak proces probíhá a neničili si při tom ty dobré a kvalitní..
Před dalšími pracemi si nachystáme k ruce dřevěné klínky různých šířek, úhlů a tlouštěk,
kombinačky, nůž, kuchyňskou chňapku, železný nebo dřevěný hranolek, který projde hrdlem, krátké laťky, třísky, nůžky a pod.
Nejprve si zapneme troubu /z níž vyděláme případné uložené věci našimi protějšky - to by asi páchlo/, nastavíme ohřev horní i spodní spirály a termostat nastavíme v rozmezí 200 - 250°C, podle tvarů kopyta a lahve, tedy podle požadované velikosti smrsknutí a jeho čase..
Vyšší teplota-rychlejší vytvarování, kratší čas a složitější tvary s možným dotvarováním při vytahování kleštěmi apod.
Samotná příprava spočívá ve správném umístění kopyta nebo kopyt do lahve (zkoušel jsem dvě naráz se zdárným výsledkem), jeho podložení, zajištění, našponování a zaklínění, k čemuž nám slouží nachystané pomůcky. Více napoví opět obrázky.
Jelikož je hotový výrobek i s kopytem ohřátý na vyšší teplotu, použijeme chňapku a pro odklínění kombinačky a nůž.
Podle obrázků si tedy vložíme do láhve kopyto, podle potřeby podložíme laťkou, zafixujeme v úhlu pomocí hranolku prostrčeného skrz hrdlo a pomocí klínů šponujeme s ohledem na typ a materiál kopyta.
Pochopitelně dřevo a sádru můžeme "potrápit" více, kdežto Siporex nebo Ytong by nám při přílišné síle mohl prasknout. Musíme brát zřetel na pozdější šponování a tím vznikání dalšího tlaku při smršťování lahve při jejím ohřevu.
Pokud máme rozehřátou troubu /světýlko vypíná/ :-) - tak to je náš čas..
Otevřeme troubu, vložíme takto připravenou láhev s kopytem na mřížku uprostřed, zavřeme dvířka a sledujeme.
Pro urychlení procesu je ideální na 20-30s pustit vnitřní ventilátor (u horkovzdušných trub) a potom už jenom sledujete jak se dílko daří, nebo kde jste udělali chybu v podložení apod.
Nejdéle po minutě či dvou by jste měli láhev s kopytem opět vydělat, aby se stejně již zbytečně nepekla a nesmrděla.. Při špatném podložení již prodlužování času stejně nic nespraví..
"Pečení" kabiny

"Pečení" kabiny

Pečení kabiny Jak-3 v horkovzdušné troubě..
Zaklínění kabin

Zaklínění kabin

Zaklínění kabiny Mig-3
Upečená kabina

Upečená kabina

Upečená kabina Mig-3
Chňapkou uchopíte speklou láhev s kopytem nejlépe za čouhající klínek a položíte na něco nehořlavé. Po ochladnutí vezměte nůž a pod kopytem obřízněte, tím se uvolní sevření klínků a tím i kopyta samotného, načež je můžeme v zápětí použít v další lahvi nanovo.
Použití kopyta ze Siporexu a sádry je stejné, jen s ohledem na pevnost kopyt samotných..
Některé důležité poznatky, vychytávky a zkušenosti..
Kopyta ze Siporexu a sádry musí být perfektně vyschlé!
Byl jsem při své nedočkavosti svědkem puknutí kopyta vlivem vnitřního pnutí páry, nehledě na to, že navíc vysrážená vlhkost uvnitř lahve tvoří nehezké mapy na kabině /nedokonalé vytvarování/, tudíž kabina na vyhození..
Je navíc v úvaze, není-li vhodné kopyto ošetřit /naleštit/např. tuhou, zásypem, molykou apod. aby se případně PET láhev nenalepovala na stěnu kopyta /u mě nebylo nutné/.
Lze též možno vyzkoušet na kopyto nalepit do míst kování a oplechování kabiny proužky či kusy papírové pásky, čímž vznikne mírně vystouplý obrazec znázorňující toto kování..
Vhodné je namalovat lihovou fixou či měkkou tužkou kování přímo na kopyto kabiny a při vychladnutí upečené PET kabiny tuto jen tzv. obtáhnout tenkou 0,5 mm lihovou fixou, čímž budeme mít kování vždy ve stejném místě jak má být.
Na fotografiích vidíte, že při použití lahve s nápisem či vzorem je i při sebepečlivějším pnutí a pečení tento vždy vidět, úspěch je tedy především ve správné volbě PETky a vhodném zaklínění - našponování.
U dřevěných kabin lze použít pomocných došponovávacích pružin, které jsou umístěny v odvrtané dutině v kopytě a tlačí proti laťce nebo klínku, čímž se zvyšuje možnost napnutí lahve do problematičtějších míst - viz kopyto Bf-109E.
S částečným rizikem lze použít i u celosádrového kopyta /sádra modelářská/, při použití Siporexu či Ytongu toto zásadně nedoporučuji..
Podle velikosti kabin lze použít i PETky od sprchových gelů, tekutých mýdel, JARu, přes PET lahve od různých vod až po pětilitrové PET barely kojeneckých vod apod.
Později jsem si pro lepší vlepování do modelu domaloval na kopytech výstupky - packy (lze vidět na kopytě Bf-109).
Rámování kabin později natírám Balakrylem, vlepuji a oblepuji kabinu do modelu speciálním disperzním lepidlem PERFECT G Express.
Výsledek

Výsledek

Výsledek upečené správně zaklíněné a našponované kabiny FW-190
Zaklínění dvou

Zaklínění dvou

Zaklínit a upéct lze i dvě kabiny zároveň z jedné PETky, zde Mig-3 a Jak-3
Výroba kabin

Výroba kabin

Vyrobené kabiny s kopyty
Nepopisuji zde tvorbu velkých modelových kabin, jelikož s nimi nemám zkušenosti, ale třeba budu následován a najde se někdo jiný, kdo nás to naučí.
Vím pouze, že se na jejich tvorbu používá větší "pece", rám s těsněním, hmota podobná plexisklu a vakuovací pumpa.
Přeji vám tímto úspěšné tvoření krásných kabinek na vaše modely a hodně pěkných chvil při létání s nimi.
Nezapomínejme, že takhle jsou ty nevyužité odpadové PETky přece jen hezčí a ještě k nějakému modelářskému užitku a následně zážitku.
Jak to "změní" a oživí celý model posuďte sami.
Yak-3

Yak-3

Jak-3 bez kabiny
Yak-3

Yak-3

Jak-3 s kabinou a pilotem
Mig-3

Mig-3

Mig-3 bez kabiny
Mig-3

Mig-3

Mig-3 s kabinou a pilotem
Focke-Wulf

Focke-Wulf

Focke-Wulf FW-190A bez kabiny
Focke-Wulf

Focke-Wulf

Focke-Wulf FW-190A s kabinou a pilotem
.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one