OwlCastle
664 71Veverská Bítýška
Brno - venkov
e-mail: OwlCastle@seznam.cz
Fokker Dr.1
měřítko:  1/7
Rozpětí: 1028 mm
Délka: 824 mm
Motor: FC2830-16T po kolizi Hi model A2814-08
Vrtule: 13 x 4
Hmotnost letová: 1050g později po dovážení 1175g
Serva: 2 x DYNAM 7G + 2 x Power HD-1900A
Materiál: extrudovaný polystyren, depron, balza, smrkové lišty a cuprextit
Plocha křídla: 26,72 dm2
Elektronika: regulátor Mystery 30A BEC, přijímač ASSAN X8R6
Plošné zatížení: 43.97 g/dm2
Baterie: Mystery 3S 2400mAh později 2S 2400mAh

Tak a je to konečně tady. Rozhodl jsem se, že postavím z tvrzeného polystyrenu nejprve model velikosti 1/7 o rozpětí: 102,8 cm , délce: 82,4 cm a výšce: 42 cm.
Jelikož prý nemá jako model nejlepší letové vlastnosti, rozhodl jsem se pro odzkoušení pro tuto variantu..
Ve skutečném provedení se mi líbí tento stroj v rudém provedení a tak jsem zvolil i tuto
krásnou barvu pro svůj model.
Nejprve jsem popřemýšlel o celkové koncepci a postupu a dle toho si vytvořil v Corelu plán pro stavbu modelu.
Příprava

Příprava

vystřihování matric z tvrdého papíru
Vyřezal jsem si matrice trupu a žeber z tvrdého papíru, přenesl na desky tvrzeného polystyrenu tloušťky 10 mm a vyřezal. Rozvrhl jsem si žebra, která jsem nalepil na horní desku trupu. Z Depronu 6 mm jsem si vyřezal směrovku, křidélka a výškovku.
Matrice

Matrice

z tvrdého papíru
Výřezy

Výřezy

polotovarů z depronu a extrudovaného polystyrenu
Nalepení žeber

Nalepení žeber

k horní desce trupu
Bočnice

Bočnice

Nalepení bočnic a zatěžkání..
Kryty motorů

Kryty motorů

Nalepení bočních krytů motorů..
Výškovka

Výškovka

s použitím papírového klavírového pantu
Postupuji pomalu, ale přece.. Na předem předrýsované umístění jsem nejprve vlepil žebra na základní horní desku.Dobrousil jsem a nalepil kryty motoru trupu a dobrousil jsem horní díl trupu s výřezem pro pilota.. Ještě před nalepením jsem vyříznul profil pro středové křídlo. Potom jsem se pustil do tvorby křídel, nalepil jsem náběžné hrany, odtokové hrany, vypálil drážku pro smrkové nosníky, hlavní vzpěry a vše zalepil a zabrousil.
Potom jsem se pustil do výškového a směrového kormidla, kde jsem poprvé vyzkoušel systém klavírového pantu - snad se osvědčí... Dále jsem se pustil do hlavních vzpěr křídel, které jsem zhotovil z cuprextitu s vyleptanými cestičkami, abych docílil tzv. neviditelného prodloužení kabelů serv do horního křídla ke křidélkům a polepil jej tenkou balsou..
Pokračoval jsem s tvorbou zadní odpružené ostruhy z textitu s vloženým ocelovým plíškem,pro nízký obrus při startech ze země, kterou jsem oblepil tenkou dýhou pro lepší vzhled..
Dále jsem pokračoval tvorbou křidélek z depronu, vyztužených balsovým hranolkem a zbroušených.. Zde jsem použil po třech kusech osvědčeného pantu.. Později jsem se vrhl do tvorby středových vzpěr křídel ze smrkových lišt a zhotovení výškovky...Později jsem se konečně dostal zpět ke trupu. Nalepil jsem překližkové čelo na přišroubování motoru, výškovku se směrovkou a zabudoval táhla se servy do trupu. Později jsem vymyslel uchycení a zabezpečení horních křídel, nadělal si pouzdra a kulatinky a povlepoval souose do honí části křídel a trupu letadla s průchodkami v překližce držáku motoru.. Perfektně to uzamkne horní dvě křídla ke trupu a vše se zajistí nakřapnutím krytu motoru.
Dokončil jsem spodní křídlo se zámky a úchyty k hornímu a zámky podvozkových vzpěr.. Avšak to nejhorší mě teprve čekalo...
Nalepení

Nalepení

výškovky a montáž táhla..
Usazení

Usazení

křídel , zúhlování a zalepení vzpěr..
Spodní křídlo

Spodní křídlo

s výztuhou a úchyty podvozku
Později jsem se pro odreagování pustil do tvorby dvou kulometů Spandau LMG 08/15, které "zdobily" každý z válečných strojů Fokker Dr.1.
Pažby jsou z balsy, doplňky z překližky, chladič hlavní z nalých "retro" natáček na vlasy, hlaveň ze špejle, mířidla z plíšku mosazi a nitě napuštěné vteřinovým lepidlem, vlastní tlumič potom z papíru vysoustruženým do tvaru pomocí vrtačky a nakonec obruby chladičů hlavní z tvrdého papíru. Ještě nástřik černou barvou, dotvoření a hotovo...
Horní a střední

Horní a střední

křídlo s cuprextitovou vzpěrou a zámky do trupu
Trup

Trup

s krytem motoru a překližkovou přepážkou se zámky křídla
Spandau LMG 08

Spandau LMG 08

polotovary kulometů Spandau LMG 08/15
Konečně jsem se rozhodl, že si pilota do Fokkera vytvořím sám.. Byla to moje první zkouška, ale dal jsem se do toho. Pro zhmotnění pilota jsem použil hranol růžového
extrudovaného polystyrenu. Hrubé opracování jsem provedl skalpely, jemné opracování různými druhy smirku. Nakonec jsem bystičku natřel balakrylem. Do vydlabaných obrub
leteckých brýlí jsem vlepil kousky oválně střižených skel z PET mističek na saláty a ..
Pilot byl hotov..
Spandau LMG 08

Spandau LMG 08

konečná úprava kulometů Spandau LMG 08/15
Bysta pilota

Bysta pilota

- koncová úprava pilota v měřítku 6:1 i se skly v brýlích
Pilot u zbraní

Pilot u zbraní

Pilot s kulomety Spandau LMG 08
Avšak to nejhorší mě teprve čekalo...
Tvorba podvozku, kol a zúhlování a vlepení vzpěr s mosaznými zámky do pomocného podvozkového křídla.. Dlouho jsem bádal, ale nakonec jsem dostal jednoduchý nápad a ten zvítězil..
Kola jsem zhotovil z 1mm překližky na kterou jsem nalepil extrudovaný polystyren a ten kuželově obrousil. Do středu vlepil dutinku z mosazi. Pláště kol jsem zhotovil z napěněné gumy průměru 10mm /z těsnění/ a kola, která se v této velikosti a navíc maketovosti nedají sehnat byla na světě. Taktéž do podvozkového „křídla“ jsem vlepil dutinku, bočnice udělal z tenké překližky, zúhloval vzpěry, vlepil a vše ponatíral. Jako osu jsem použil 1,5mm nerezový drát se zápichy na koncích pro mini segrovky.
Ponatíral a sesadil vše dohromady.
Kolečka

Kolečka

z obou stran
Koncová

Koncová

úprava kolečka
Podvozek

Podvozek

v sestrojeném stavu před nátěrem
Z tvrzeného extrudovaného polystyrenu jsem vybrousil kryt motoru se zámky jak křídel, tak samotného krytu. Čelně jsem pro zpevnění nalepil překližku a vše ponatíral..
Jak jinak než rudou barvou Manfreda von Richthofena...
No a to je tak zatím vše co jsem za poslední dva měsíce stihl vytvořit.
Zbývá mi už jen uzamykatelný kryt zespod trupu za vrtulí pro výměnu baterií a elektroniky, upevnit motor s vrtulí, vše pěkně ponatírat, vlepit pilota, kulomety, palubovku, ochranný plexi štít pilota a vyvážit..
S těžištěm to asi bude trošku zdlouhavější, ale půjde to.
Tak snad zanedlouho už bude dokončený a já se vrhnu znovu do P-51B pro přítele z Prahy. Jen ho musím dokončit, nebo zůstane jako ostatní na skříni mezi nedokončenými resty.
Tohle je zatím moje letadlo, které tvořím nejdelší čas.. Celých 7 měsíců - pro nedostatek času...
Za tuto dobu se dá vytvořit cca 5-7 jiných letadel z období WW 2 /je-li čas/...
Spandau LMG 08

Spandau LMG 08

pilota s palubními přístroji a zbraněmi
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

před startem na louce..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Pohled na vesnici Lažánky..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

První let s ostychem...
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

v ploché zatáčce..
Jiný

Jiný

pohled v zatáčce..
2.5.2010
Tak je to tady!!!
Podařilo se mi ho konečně dokončit! Vyřešil jsem kryt motoru a baterií.
Kompletně ho ponatíral, osadil elektronikou, motorem a vrtulí..
Seřídil jsem ho /s pomocí Biťase/ a už je HOTOVÝ!!!
Teď již jen parádní počasí /tzv. OLEJÍČEK/ a zálet s videem..
No a teď se mohu po chvílích pustit do slíbeného Mustanga P-51B pro přítele z Prahy..
Ve stoupavém

Ve stoupavém

letu před přistáním..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

v sestupu na přistání...
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

před dosednutím na zem..
Tento stroj se mi vždy líbil a byl pro mě největší výzvou, jelikož asi každý měl s ním prý vcelku problémy a starosti, tak jsem se do něj pustil..
Postavil jsem ho po chvilkách asi za půl roku, vyšperkoval do polomaketovosti a s obavami čekal na zálet..
Myslel jsem si, že budu první, kdo nebude muset dovažovat na předek, jelikož jsem se tomu snažil už přizpůsobovat postup při stavbě..
Opak, jak vidíte na videu byl pravdou s navíc závažnou chybou vybudovanou uměle ..
Po dokončení modelu se mi okem zdála výškovka moc splácnutá dolů, tak jsem ji oproti svému plánku vytvořeného z 3wiew podložil o 8mm klínkem z depronu..
HRUBÁ chyba!!
Při záletu jsem tolik adrenalínu nezažil a byl jsem rád, že jsem to neovladatelné poletovadlo dopravil nějak na zem a neublížil mu..
To jsem si pak ovšem vynahradil při odhozu na zkoušku letu kamarádovi..
Zavadil jsem o podvozek, čímž jsem jej strhl a ...
Více video..
Nic závažného, jen vyletělo kolečko ze ségrovky a naštíplo se..
Později jsem jej znovu přeměřoval úhloměrem a zjistil jsem, že křídlo proti výškovce mělo úhel 9°..
Síla!!
Navíc dovážit do těžiště bylo potřeba tak asi 125g...
Tak jsem podložení výškovky opět vypáchal do původního stavu a pro jistotu dal silnější motor s jinou vrtulí a čekám na druhý zálet, tak uvidíme...
Snad už to bude OK...
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Zámek spodního křídla - kryt trupu..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Uzamykací kryt spodního křídla se zámkem..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Uzamčené spodní křídlo krytem se zajištěním.. Lze vidět konektory pro nasazení podvozku a dovažovací plátky olova v krytu motoru..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Výřez v trupu pro usazení horního křídla s vystředěním a uzamčením kolíky.. Lze vidět vodící kolíky u pilota, uzamykací kolíky křídla na krytu motoru se zajišťovacími konektory krytu motoru ke trupu..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Vodící uzamykací dutinky ze strany pilota, které se nasazují na konektory v trupu u pilota..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Vodící uzamykací dutinky ze strany krytu motoru..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Usazení kompletu horního a středového křídla na kolíky u pilota, zasazení kabelů serv /předtím/ a usazením soklíku do výřezu v trupu.Potom stačí domáčknout aby seděly otvory proti sobě a nasadit kryt kryt motoru, který vše uzamkne..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Servo křidélka horního křídla napojené přes ukrytý cuprextit v hlavní vzpěře vedoucí do středového křídla, kde je napojen opět na káblík vedoucí křídlem do středu křídla.. Pochopitelně jsou za napojením cestičky vedoucí do spodního zámku křídla přerušené, aby nebyly zkratované nerezovým zámkem spodního křídla.. :-)
Jelikož jsem měl hodně mailů ohledně mého řešení uzamykání křídel, podvozku, řečení krytu motoru,zabudování serv a pod., rozhodl jsem se dofotit detaily a podělit se s vámi o ně..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Hlavní vzpěra středního křídla s cuprextitem z kterého je napojeno servo.. Lze vidět drážku se zatmeleným vodičem serv křidélek..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Zámek dolního křídla se středovým a horním křídlem..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Nasazení podvozku na tzv. konektory v trupu a již uzamčeném spodním křídle..
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Uzamčené spodní křídlo s nasazenou vzdálenější polovinou podvozku...
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Odpružená ostruha...
Fokker Dr.1

Fokker Dr.1

Celkově sestavený Fokker...
.