OwlCastle
664 71Veverská Bítýška
Brno - venkov
e-mail: OwlCastle@seznam.cz

DSF-230 kluzák Luftwaffe

Měřítko: 1/10,5
Rozpětí: 2127 mm
Délka: 1070 mm
Hmotnost: 1223 g
Plocha křídla: 39,3 dm2
Plošné zatížení: 31,1 g/dm2
Serva: 2 x Corona CS-928BB + 2 x Hextronik HXT 900
Elektronika: přijímač Assan X8 R6 6Ch 2.4GHz + BEC 3A
Baterie: 2S LiPol Turnigy 1600mAh

DFS 230 byl nákladní kluzák německé Luftwaffe druhé světové války. Vyvinut a vyráběn byl Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug (DFS - Německý výzkumný ústav bezmotorového létání). V leteckém závodě Českomoravských strojíren v Praze-Karlíně bylo za války vyrobeno dle různých zdrojů 450 - 500 ks těchto kluzáků. Na svou dobu měl výbornou klouzavost 1:18.
DFS 230 byl konstruován pro útočné výsadkové operace, při kterých mohl převážet až tunu vybavení nebo osm výsadkářů (+ pilota). Mezi nejslavnější akce patřilo obsazení belgické pevnosti Eben-Emael, invaze na Krétu, operace v severní Africe a osvobození italského diktátora Mussoliniho německým komandem.
DFS 230

DFS 230

archivní záběr
Žebra

Žebra

na DFS-230
Osa

Osa

žeber a horní lišta DFS
Hrubé

Hrubé

sestavení kostry trupu DFS
Detail

Detail

usazení nosníků křídel
Systém

Systém

uzamčení křídel trupu přes kabinu
Přesné

Přesné

slícování uzamčených nosníků a žebra do trupu DFS
Po shlédnutí několika obrázků jsem se rozhodl pro stavbu tohoto elegantního kluzáku.
Tentokrát klasickou metodou s použitím překližky, smrkových lišt, balsy a dyhy.
Plán jsem měl zanedlouho hotový a stavbu kostry kupodivu také..
Žebra jsem si navrtal v ose, nasunul na uhlíkovou trubku v požadovaných vzdálenostech, nalepil horní středovou lištu
a po zaschnutí pokračoval dále horními bočními, spodní středovou atd..
Jen pozor !
Nedal jsem si v zápalu stavby pozor na správný výběr páru spodních bočních lišt ( jedna tvrdá a hustá a druhá měkká a řidší )
Což ve finále při lepení způsobovalo vychylování prního žebra ( nosu ) více vpravo, díky menší poddajnosti tvrdší lišty..
Nakonec jsem pro tento nedostatek musel zvolit jiný potah, než byl původně naplánovaný.
Ocasní kormidla jsem zhotovil pomocí balsy, uhlíku a depronu zvyklou metodou, což se mi nakonec vcelku i vyplatilo.
Kostru trupu a spodní boky pod křídly jsem odspodu polepil dyhou pro větší pevnost potahu při budoucích odhozech.
Přes přepážky trupu jsem vlepil bovdeny, pro výškovku raději dvojitě.
Z dřevěné lišty, kterou jsem povařil ve vodě, natvaroval a nechal vyschnout jsem zhotovil přistávací lyžinu.
Pro zpevnění jsem ji polepil dyhou a nalepil stojiny.
Výřez

Výřez

křídel z XPS
Potažení

Potažení

kloboukovým papírem křídel DFS
Nátěr

Nátěr

křídel DFS
Systém

Systém

nosníku, vyztužení a vedení lišty s konektorem serva
Posádka

Posádka

kluzáku DFS
Zasklení

Zasklení

a první nátěry
Celkový první

Celkový první

nátěr trupu DFS
Přistávací

Přistávací

lyžina kluzáku DFS
Do trupu jsem vlepil z překližky zhotovené pouzdra pro zasunutí křídel i s konektory pro serva křidélek v požadovaném úhlu a
vytvořil jejich uzamykací mechanizmus pomocí bovdenu a ocelového drátu vedoucího z kabiny.
Později jsem zhotvil lože pro serva ocasních ploch, uchytil serva a vlepil je na vhodné místo.
Pokud volíte variantu s průhlednými okénky, máte poslední možnost do vhodných míst nalepit buď depronové obdélníčky s
nalepeným potisknutým papírem s postavami vojáků nebo nalepit jejich figulky.
Hned na to jsem oblepil trup / v ose / špejlemi, pro zvýraznění trubkové kostry s "plátnovým" potahem.
Potom dolepil ostatní lištičky a uhlíkovou osu vysunul. No a v tomto okamžiku se mi nosové žebro natáhlo víc vpravo (při čelním pohledu).
Přilepil jsem pomocí hranolků po stranách trupu balsové profily žeber s výřezy pro konektory serv.
Nalepil jsem ( z důvodu výše uvedeného ) depronový potah shora ocasu a nalepil ocasní kormidla na své místo.
Později jsem se pustil do výroby křídel. Vyříznul jsem si je automatickou řezačkou ( rubrika se postupně doplňuje )
a pustil se do jejich vyztužení, spevnění a osázení. Nalepil náběžnou hranu, odtokovou hranu a vypálil drážku pro smrkovou lištu a káblík sev křidélek.
Vypálil jsem prostor serv, vyříznul křidélka, spevnil jak křidélka tak výřez tenkou překližkou a vlepil do trupu pantíky.
Dále jsem si zhotovil nejprve smrkovou lištu s nalepením překližkového profilu kořenového žebra, konektoru ( protikusu )
serv - pochopitelně nasunutou do trupu a zajištěnou, aby vše perfektně lícovalo. Lištu jsem později prodoužil laminátovou zužující se tyčkou, přilepil konektor a
jejich kabel k liště a vše včetně serv vlepil do výřezů v křídlech Purexem.
Umístění serv

Umístění serv

a ostatní elektroniky
Kabina DFS

Kabina DFS

z XPS a kopyto ze sádry pro "pečení"
Polotovar

Polotovar

pilota DFS s přilbou
Pilotův

Pilotův

nátěr
Po zaschnutí jsem drobné nedostatky sřízl, obrousil a překytoval šlehaným tmelem. Ten jsem po zaschnutí přeleštil jemným smirkem a pustil se do potahování
kloboukovým papírem.Plochy jsem natřel zředěným Herkulesem a kloboukový papír přestříkl ( z matné strany ) vodou z rozprašovače / může se použít i Herkules zředěný do konzistence mléka /.
Po jeho lehkém zvlhčení jsem ho přikládal opatrně na křídlo s naneseným Herkulesem a opatrně přitiskl, vyrovnával a vyhlazoval hubkou.
Po potažení obou křídel jsem totéž udělal s křidélky. Při zasychání křídel jsem nejprve vlepil dvě papírové / uhlíkové/
trubičky zespod na trup pro ukotvení vzpěr křídel, na to jsem polepil celý trup depronem a zabrousil vzniklé hrany do obla.
Jelikož jsem si zvolil variantu s průhlednými okénky, tak jsem si je na nalepený Depron předkreslil a vyřízl je..
Potáhl jsem takto připravený trup kloboukovým papírem a čekal na zaschnutí.
Po zaschnutí potahu na křídlech jsem na správných místech v křidélkách vytvořil zářezy pro panty a vlepil křidélka do křídel.
Předkreslil jsem si na ně výsostné znaky a obrysy kamufláže čímž byla připravena k nátěru..
Po zaschnutí potahu kloboukovým papírem na trupu jsem si vystřihl okna (12ks) a vlepil je Patexem Wood na určené místa.
Potom jsem nožem prořízl vespod trupu zářezy pro přistávací lyžinu a nalepil ji napevno k trupu.
Opět jsem si tužkou předkreslil výsostné znaky, kamufláž a označení pro pozdější nátěr.
Vytvořil jsem si ze zbytku XPS polystyrenu kabinu a "sádrovou" metodou jsem ji zkopíroval a vytvořil sádrový pozitiv.
Ten jsem nechal důkladně proschnout a vytvořil metodou "pečení" kabinu.
Zhotovil jsem si též pilota a kokpit, do kterého jsem jej vlepil, vše ponatíral, nalepil přední část kabinky napevno a dohotovil otevírací kabinu.
Na ni jsem zespod přilepil magnet, jeho protipól k žebru, usadil, nerovnosti překytoval, natřel a zbylo mi poslední, vytvořit nos kluzáku.
Ten jsem vytvořil z kousku XPS polystyrenu, k prvnímu žebru jej připevnil pomocí kolíčku a dutinky, čímž bylo vše přichystané pro konečný nátěr..
Nejprve jsem všude nakreslil výsostné znaky, potom spodní modrošedobílou stranu trupu a křídel a nakonec se pustil do olivové kamuláže.
Po prvním nátěru jsem vše ještě jednou přetřel a napsal /nakreslil/ na bok trupu označení.
Vše jsem sestavil, pozapojoval a odzkoušel na sucho.
Pilot DFS

Pilot DFS

v dokončovací fázi
DFS 230

DFS 230

celkový pohled
Jiný

Jiný

pohled na DFS 230
Kluz DFS-230

Kluz DFS-230

Zálet ...
Baterií, olůvkem v nose a elektronikou dovážil do typnutého těžiště, čímž bylo vše připraveno k prvnímu letu - klouzání.

Po prvopočátečních nezdarech s nosným zařízením se nakonec při vychytání těžiště zaklouzání opravdu podařilo. Klouzal opravdu docela slušně, ale chtělo by to mírný větřík, termiku a gumicuk nebo .....
Konečně to, k čemu byl již při jeho stavbě skutečně určený.. K projektu "Mistel"..
DFS-230

DFS-230

při klouzavém průletu
DFS 230

DFS 230

při sestupu..
DFS 230

DFS 230

čelní pohled - přílet..
Kokpit DFS-230

Kokpit DFS-230

Video zaklouzávání s nosným zařízením /čímž se změnilo těžiště/ k vidění zde:
Tak jsem tedy ožbrdlinkoval DFSko a s Liborem a klukama šli zkusit zálet - zákluz, když je to kluzák..
Můj guru přes létající stroje a paraglajdista v jednom ho vzal do ruk, proběhl se s ním a řekl... Poletí... A hezky.. Tak jsme vylezli na kopeček a já, jelikož jsem byl citově moc zainteresovaný a určitě bych něco hned posral, ... tedy jinak..
Jelikož nemám absolutně zkušenosti s letadly bez vrtule a motoru, přenechal jsem zákluz tomu, co s tím má zkušeností nespočet..
No a jelikož bych to mohl posrat i při odhozu... - tedy zase jinak..
Jelikož jsem chtěl mít celý zálet - zákluz natočený (nejlíp se odchytávají případné chyby shlédnutím záznamu na místě), tak jsem se chopil této nejnáročnější operace a schoval se za objektiv, tváříce se, že tam vůbec nejsem..
A... Vyplatilo se to..
Je fakt, že jsme měli podle čeho postupovat dál..
Libor Jebáček

Libor Jebáček

při zjišťování létatelnosti proběhnutím..
DFS 230

DFS 230

- jeho delší kluz..
DFS 230

DFS 230

cesta pro něj..
DFS 230

DFS 230

image
Posádka

Posádka

DFS 230
DFS 230

DFS 230

rozpětí
První odhoz nebyl odhoz, ale jen puštění při běhu, druhý už byl lepší a u třetího se ukázalo těžiště moc vpředu.. Přežil pár ran bez úhony /zlatá lyžina/, vzpěry tvořící drát obalený překližkou se jen prohnuly - narovnaly se a lítalo se dál.. Tedy padalo.. :-))
No a po posunutí těžiště vzad už to bylo zase moc, tak jsme to dali napůl a už jakš takš..
Ještě malinko dopředu a bylo to lepší, ale.. Už nás poprosili myslivci, že mají čekanou, tak jsme hodili dole u pole dva delší lety a šli kolem půl osmé domů..
Předposlední kluz byl asi kolem 100m a ten druhý prý okolo 200m.. Kluz fakt dost dobrý, dalo by se říci: kluz jak sviňa..
Faktem je, že tady už mě kamera nezachránila a já si pro to musel tu dálku jít.. Tak jsem se nachodil, parno jak sviňa, foukalo taky docela slušně a nepravidelně, ale nakonec jsme byli spokojení..
Jen to těžiště je v rozmezí asi 1 cm a citlivé jak sviňa.. Jestli je to tím krátkým ocasem.. Nevím..
Ještě exponencionální výškovku, prý je přehnaně citlivá a možná dibek těžiště dopředu.
Lítalo se za pofukování nad obilím a svazenkou, takže žádný olej, ale rozvířeno a nárazovo. Stáčí se při odhozu pěkně proti větru - asi velká směrovka a prý dost lehké.. No uvidíme jak se bude chovat s Bfkem..
Takže druhá zkouška bude co nevidět, zákluz DFSka v bezvětří /bude-li/, samostatný let a vyvážení Mezka a možná nakonec sestrojení Mistela, pohonění společného těžiště a děj se vůle tvááá...
Když to vyjde, tak snad dojde i k odpojení..
.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one