OwlCastle
664 71Veverská Bítýška
Brno - venkov
e-mail: OwlCastle@seznam.cz
North American P-51B Mustang "Boise Bee" - stavební postup
měřítko:  1/10,5
Rozpětí: 107,5cm
Délka: 94cm
Motor: OC-400/6V-3
Vrtule: 9x9 třílistá
Hmotnost: 586g
Serva: 2xExpert /křidélka/ + 1xPower HD 1900A /výškovka/
Materiál: Polystyren + balza
Plocha křídla: 20,8dm2
Plošné zatížení: 28,41 g/dm2
Elektronika: Přijímač ASSAN 2,4GHz + Jeti JES20
Baterie: 2S LiPol Mystery 2400mAh

Tak jsem si to po dvou třech létech zopakoval znovu..
Přítel z Prahy mě oslovil, zdali bych pro něj nepostavil Mustanga P-51B s kamufláží "Boise Bee"..
Jelikož normálně časem neoplývám /viz. moje nedokončené modely/, tak jsem zprvu chtěl odmítnout, ale..
Nakonec jsem tedy svolil s tím, že tedy ano, ale nevím kdy to dokončím, zrovna jsem byl ve velké časové tísni.
Nakonec se o víkendech vždycky nějaká ta chvilka dala utrhnout a v sobotu ho vytvářet třeba i do 03hod rána..
Stavba postupovala pomalu, ale přece jen kupředu..
Normálně bych asi i odmítnul, ale.. Jeho maily hladili po duši, nalévali mě v mém stísněném údobí optimizmem a tak jsem byl pro..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

vypálení žeber v polovinách trupu..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Nahrubo opracovaný trup..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Dlabání dutin trupu vidličkou..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Lepení odtokových lišt..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Poloviny křídel s osázením..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Komplet Béčkové křídlo...
Pustil jsem se tedy nejprve do výřezu bokorysu z polystyrenu a vypálil žebra.
Později jsem vybrousil nahrubo obě poloviny trupu a pustil se do kormidel..
Po delší odmlce jsem přece jen dokončil kompletně směrovku a výškovku a zanedlouho nato dobrousil do přesna a načisto trup.
Jedno sobotní odpoledne jsem u kávy na terase vydlabal vidličkou dutiny trupu a vyřízl přepážku na motor..
Už se to pomalu rýsovalo..
Asi o 14 dní později jsme s kámošem Petrem /Biťasem/ při jeho návštěvě u mě vzali odporovou pilu a pomohl mi vyříznout křídla..
Díky mu za to, jinak by se to vše zase o hodně pozdrželo.. Nalepil odtokovky, náběžky a zabrousil..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Dutiny trupu s budoucím uložením..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Slepené poloviny trupu...
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Kormidla - směrovka a výškovka - polotovar
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Hlavni křídlo zcela zkompletované...
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

První sestavení pro představu linií...
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Nátěr kabiny modrobílou, znaků bílou a nosu červenou..
O nějaký čas později jsem slepil obě poloviny trupu a nalepil čelní motorovou přepážku a přepážku na servo výškovky.
Později /o několik dnů/ jsem vytvořil výřez pro výškovku a směrovku a následně je vlepil.. To už se rýsoval trup celkově.
Na křídle /o pár týdnů později/ jsem vytvořil křidélka, táhla, otvory pro serva a vše zkompletoval.
Vlepil jsem smrkovou lištu do křídla, serva a shora uhlíkovou pásku do řezu vytvořeným ulamovacím nožem.
Později jsem v práci zhotovil další tzv. moji převodovku a vysoustružil maketový tvar kuželu..
Vlepil jsem do něj původní zamykací kužel listů a opracoval dočista.
Tím byla převodovka zkompletovaná. Naletoval jsem delší vodiče pro lepší manipulaci, natřel kužel a promazal ozubení.
Po chvilkách u kávy jsem zhotovoval tzv. bižuterii v podobě zpětného zrcátka, kulometů, výfuků a anténního stožáru a krytu výfuků..
Ve volných chvilkách jsem je lepil na svá místa a tím se pomalu blížil k finiši - nátěru modelu.
No a to se taky táhlo..
Nátěr bílou a kabiny poprvé, podruhé.. Nato kužel vrtule a přední část trupu červeně..
Potom výsostné znaky a nápis..
Nátěr spodní modrou na trup a křídla, taky dvakrát..
Nakonec dvojí nátěr americkou khaki s příměsí modré..
Prokreslení kabiny a kontura písemného označení a výsostných znaků..
No a nakonec to byla fuška.. Nátěr a kresba "Bee" se mi nedařila, čísla na směrovce se rozmazávala a značení sestřelů už jsem ani nezkoušel..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Nátěr výsostných znaků...
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Nátěr spodní části světle modrou..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Nátěr americkou khaki ..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Kompletně natřené křídlo...
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Výroba obtisků čísla a počtu sestřelů
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Dokončování obtisku počtu sestřelů...
Nakonec mě to donutilo vyzkoušet to, co jsem si dlouho sliboval, že zkusím.. Nalepovací folii kterou si člověk předmaluje..
Vzal jsem tedy papír /který pije - nekřídovaný/, nanesl štětečkem vrstvičku klovatiny a po jejím zavadnutí jsem
ji přetřel acetonovým bezbarvým lakem asi dvakrát..
Po zaschnutí jsem namaloval žlutou barvou číselné označení a obkreslil stejnou khaki jako trup a křídlo.
Podobně jsem vytvořil i označení počtu sestřelů.. Dost fuška..
Nakonec jsem zkoušel i "Boise Bee", ale to se mi nedařilo, tak pomohla tiskárna..
Vytisknutý obrázek jsem přetřel lihovým lakem, aby se nerozmazal a byl trochu odolný vodě. Nakonec jsem jej obstřihl a nalepil Herkulesem..
Obtisky jsem potopil do vody dokud se papír nenapil a klovatina nedovolila obrázku klouzat.. Potom jsem obtisk sejmul a opláchl klovatinu pod vodou a místo ní použil opět Herkules.
Klovatina by mohla seschnout, zkrystalizovat a obtisk by se mohl odlepit.
Nakonec to opravdu fungovalo, jen asi zkusím použít jiný bezbarvý lak, nebo alespoň ne 3,5 roku prošlý..
Měl tendenci praskat - málo pružný.. Snad lihový.. Uvidíme..
No a tím se mi podařilo konečně model dokončit... Doopravil jsem nějaké maličkosti a hotovo..
Zálet!!!
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Zkompletovaný a hotový model
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Detail loga a počtu sestřelů...
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Uložení serva výškovky...
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Způsob zajištění křídla gumičkou..
P-51B Boise Be

P-51B Boise Be

Ukázka voleb těžiště...
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Vysoustružený kužel vrtule
Pochopitelně jsem nevydržel, že?!
Hned po dokončení v tento den /29.06.2010/, kdy bylo i mimořádně nádherné počasí jsem nabil baterie, osadil stroj a hurá ho zalétnout, nafotit a natočit.
Tipnul jsem si zhruba těžiště /můj obvyklý a nejosvědčenější způsob - výpočty klamou a to bolííí/ a HOP!!!
Hodil jsem jej šikmo vzhůru, položil ruce na kniply a ....
Letěl nádherně hned na první hození..
Sice to chtělo těžiště ještě dibet dopředu, ale v pohodě...
Dotrimoval jsem ho a zalítal si pohodově!!
Zkoušel jsem to co se svými, ale ..
Při jednom manévru blízko stromu jsem sáhnul na směrovku a ... Nic...!
Zapomněl jsem, že zde jsou na přání jen křidélka a směrovka natvrdo..
Stačil jsem to strhnout křidélkami, ale bylo to o fous, až mě zamrazilo..
Potom už jsem se soustředil na křidélka.. Zaakrobatil jsem si.. Hodil si zádový let, nějaký výkrut, loping apod..
Potom vypnul motor a zkusil kluz - pohoda...
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Sestavení modelu před záletem...
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Zkouška typnutého těžiště..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Výkrut ve stoupavém letu..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Stoupavá zatáčka..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Vysoko v oblacích...
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Našlápnuto na nálet..
Zalítal jsem si maketově pro natočení na kameru kamarádem /Biťasem/ a pro nafocení v letu mým protějškem Monikou.
Po luxusním polítání jsem šel na přistání a hladce sedl do zeleného obilí jako do peřin..
No a teď už se s ním jenom dokázat rozloučit.. Doporučuji postavit, Déčkových létají mraky ale Béčkoví jsou
taky super a originálnější /nedosahují však až takových akrobatických výkonů jako Déčkové/..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Útok !!
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Úhybná zatáčka..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Nízký průlet..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Boční nízký průlet..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Průlet..
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Prudké stoupání...
P-51B Boise Bee

P-51B Boise Bee

Těsně před přistáním..
North American P-51B Mustang
Tak konečně...
Mustang P-51B znovuzrození...
Jak to občas chodí i mistr tesař se utne a já se utnul, před letem jsem zapojil konektory serv a udělal hrubou chybu.
Nepřekontroloval jsem funkci serv a hop! A prááááskkk!!
Přímo na plném plynu do země!
A hotovo, vymalováno!
Model reagoval výborně a poslechl na slovo, tedy na povel (Bohužel) - není blbuvzdorný..
Prohodil jsem výškovku s křidélkem, takže hod.. Výškovka ! A prásk po pravém křidélku do země..
Tak jsem se tedy do toho pustil znovu a lépe.
Trvalo mi to, ale jsem s výsledkem vcelku spokojený..
No vcelku. Asi nahradím motor střídavým s větším výkonem, ale i tak létá docela svižně - ale chtěl bych víc..
Dnes jsem měl půl dne dovolenou a tak jsem si to užil!
Vylítal jsem 4ks baterií po cca 12-15ti minutách - úžasné..
Jenom škoda, že mě neměl kdo natočit v letu, byla by to paráda..
Snad někdy příště..
P-51B Mustang

P-51B Mustang

Mustang před prvním letem..
P-51B Mustang

P-51B Mustang

Mustang v letu po odhození.
Mustang P-51B

Mustang P-51B

Při letu nad lesem
Mustang P-51B

Mustang P-51B

Útok na pozemní cíl..
P-51B Mustang

P-51B Mustang

Stoupák po útoku..
P-51B Mustang

P-51B Mustang

Před startem...
.