OwlCastle
664 71Veverská Bítýška
Brno - venkov
e-mail: OwlCastle@seznam.cz
Tachikava Ki-77
měřítko:  1/15
Rozpětí: 1918mm
Délka: 1014mm
Hmotnost: 826 g
Motor: 2 x P/U 280-3
Vrtule: 2 x třílistá 9x9
Serva: 4 x Modell Etreme
Materiál: Polystyren + balza
Plocha křídla: 53 dm2
Elektronika: Přijímač Hitec HPD 07RB + Jeti JES 045
Plošné zatížení: 15,58 g/dm2
Baterie: LiPol 2S E-Tech 1700mAh

Model výškového bombardéru Japonska. Zaujal mě především štíhlostí a tvarem konců křídel..
Navíc tu byla chuť postavit taky něco dvoumotorového, zvláštního a válečného..
Líbila se mi právě Tachikawa, málo známá, ale elegantní a krásný válečný stroj.
Po tvorbě plánů jsem se společně s dalším množstvím letadel pustil do polotovaru trupu a výroby ocasních ploch.. Křídla byla složitější, tedy spíš konstrukčně - zúhlováním a napojením..
Ale nakonec se podařilo vše vcelku rychle a dost dobře, i s automatickými zámky a napojováním konců křídel s křidélky..
Model měl už při výrobě elegantní a zajímavé tvary.. Byl jsem velmi zvědavý na jeho let a chování.. I při rozpětí: 191,8 cm a při délce: 101,4 cm jsem se /navzdory oponování ostatních/ rozhodl ji osadit upravenými pohony P/U280-3.. Opravdu!
Něco mi říkalo, že by to při štíhlosti křídla mohlo stačit.
Tachikawa Ki-77

Tachikawa Ki-77

Složení křídel před prvním letem...
Tachikawa Ki-77

Tachikawa Ki-77

Kompletace, zajištění křídla...
Tachikawa Ki-77

Tachikawa Ki-77

Tachikawa Ki-77 v celé své kráse...
Pro možný neúspěch následkem slabého pohonu jsem všek měl v záloze nachystané 2ks mých převodovek s MIG 400.
Netrvalo dlouho a model v měřítku 1/15 /tedy patnáctinka/ byl mimo kamufláž hotov.
Avšak kamufláž, to byla perlička a běh na dlouhou trať...
Jen u malování zelených fleků dvěma nátěry, jsen strávil dva a půl dne..
Zbytek už byl lepší, hlavně podstatně rychlejší..
Při prvním spojení křídel a sestavení modelu jsem byl šokován jeho elegancí, tvary, kamufláží i velikostí.. Už jsem se těšil na její první let... Byla luxusní..
Druhý den po dokončení, kdy jsme se o prázdninách společně se synem Olikem a synovcem Lukem rozhodli, že si jdeme zalétat, vzal jsem jí na její první let...
Po sestavení jsem ji chvíli obdivoval a HUP... Letěla a nádherně!!
Krásná silueta ulétavala do dáli..
Kupodivu s pohony 2xP/U280-3 nejen, že letěla, ale byla i dosti rychlá, což jsme se divili všichni i já..
Tachikawa Ki-77

Tachikawa Ki-77

Jako vždy - odhadnout těžiště, kontrola, soustředění a ...
Tachikawa Ki-77

Tachikawa Ki-77

Po přistání po paměti za polem řepky..
Létala parádně elegantně, majestátně a i přes svoji velikost zvládala s opatrností v řízení i prvky akrobacie, jako výkrut, souvrat a loping.
Jen při letu nad polem s kukuřicí, řepkou nebo obilím sebou trošku poškubávala, dokud nedosáhla určité výšky. No a právě /nejen/ řepka se jí zanedlouho stala osudnou...
Mrzí mě, že jsem ji nestihl nafotit v letu, byla nádherná.. Proč byla?!
Při společném létání jsem později dal Lukovi vysílačku s tím, že budu natáčet let na kameru.. Hop...
Létal s ní nádherně i akrobatické prvky a já točil. Později vzlétl i syn Olik a simuloval útok svým Mustangem P-51D v měřítku 1/12 na Tachikawu, i s úskočnými manévry. Paráda až do doby, kdy si Luk všimnul, že ztrácí výkon..
Rozhodl se jít na přistání, ale byl dlouhý, tak že si udělá okruh a zkusí to znovu, ale..
Vypnul regulátor dříve, než započal zpáteční zatáčku a v dáli nad řepkovým polem klouzal dolů. Když mu model zmizel za horizontem řepky, šel na slepé přistání do pole řepy za ním.. Model donesl a ten nejevil známky úrazu ani poškození.. No a tak jsme šli spokojeně domů..
Pár dní na to jsme šli opět zalétat na Trhovici, vzal jsem model, složil a hup...
A to byla moje hrubá chyba!!
Vzlétl jsem ladně, první otáčka v dáli, další nazpět a ....
Nastala tragikomická situace...
Zahlédl nás okolo jedoucí nejstarší náš modelář Vašíček, vystoupil nedaleko z auta a když se blížil s očima na obloze, ze srandy prohodil:
„Chlapi máte na tu vysílačku povolení?“ A v tom... při stejné zatáčce nazpět se prohnula trošku křídla a RUP!!!
Zlomilo /sklaplo/ se křídlo a střemhlav k zemi... „No tak ty už ho nepotřebuješ!“ prohodil Vašíček a šli jsme k modelu, tedy spíš zbytkům... Lety i osudný pád možno vzhlédnout na DVD "Moje modely a jejich létání IV." Klip tragikomické havárie též v rubrice "Videa" a fotografie havárie v rubrice "Havárie".
A to byla ta moje hrubá chyba!!
Tachikawa sice nebyla viditelně poškozená, ale ...
Přistává na motorové gondoly na křídlech a ač nebyly viditelně poškozené, přece jen asi to slepé přistání nebylo tak lehké..
Nezkontroloval jsem si důkladně /po ač zdánlivě dobrém přistání/ model a to se mu stalo osudným...
Prasklo totiž křídlo přesně uprostřed, kde asi bylo už naprasklé po nouzovém přistání...
Tak se poučte z mojí chyby a neudělejte stejnou hloupost jako já!
Zbytky Tachikawy mám stále doma, ale..., ač by stála za znovu udělání,nevím, nevím...
Je jí vážně škoda a co víc, nedávno se mi "ztratila data" z jejího kamerování z PC, takže mimo havárii nemám ani první let, ani souboje s P-51D - což je škoda největší..
Možná mě to nakonec donutí ji opět oživit.. Stálo by to za to.
.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one