OwlCastle
664 71Veverská Bítýška
Brno - venkov
e-mail: OwlCastle@seznam.cz

P/U 280-3 a OC-400/6V-3

Pohon P/U 281-2 a P/U 281-3
Je to pohonná jednotka pro malé slowflyery, tvořená ss motorkem MIG280,
plastovým nábojem s mosazným pouzdrem na 2 nebo 3 vrtulové listy,
jedenácti zubovým pastorkem, kuželem na 2 nebo 3 listy a tělesa na uložení motoru.
S tímto pohonem jsem začal a létal u všech mých prvních modelů...
Nevýhodou bylo, že se byl svoují koncepcí sezónní..
Při častém létání se mosazné pouzdro /i přes stálé domazávání/ vyběhalo na elipsu, začaly přeskakovat zuby a vrtule měla velké vůle..
Další nevýhodou byla sebemenší kolize, kde se utrhlo ouško na šroubek na
tělese nesoucí motorek a praskl kužel, který zároveň uzamyká listy v unašeči /v chladnějším počasí pravidlem/. Tedy bez zakoupení těchto náhradních dílů, byla více nepoužitelná...
Tyto závady mě nakonec inspirovaly k tzv. vychytání chyb a nakonec dovedly k
celkově vytvoření mojí OC/400-3 převodovky s využitím jen části původní P/U 281-3...
P/U 281-2

P/U 281-2

První pohony P/U 281-3
Moje převodovka OC-400/6V-3
Tato vznikla vlastně vypilováváním nedostatků P/U 281-3 a následným celkovým změněním i s pohonnou jednotkou /motorkem/.
Postupem času /r.2005/ jsem u prvního mého modelu Supermarine Spitfire Mk.Vb zjistil, že tento pohon je již pro moje účely slabý a pro maketovost vytvářel vhodnější pohon.
V té době jsem již nahrazoval mosazné pouzdro ložisky 7x3x4 mm, ale pro jejich rozměry jsem musel odsoustružit část unašecích držáků listů a kořeny listů potom odbrušovat, což sice zvýšilo otáčky i výkon a snížilo odběr, ale pořát to nebylo ono...
Nakonec jsem vymýšlel, jak a co dál...
Až najednou...
Z malého zbytku nerezového plíšku jsem vybrousil základnu pro motorek MIG280, sehnal si nerezovou kulatinku 3 mm a vysoustružil do ní zápich, pro pojišťovací segrovku a zkrátil ji na požadovanou velikost. Do základny vyvrtal otvory pro chlazení, uchytnutí motorku, umístění hřídelky a otvory pro přichycení k modelu na ouškách...
Nerezovou elektrodou na COčku přivařil kolmo hřídelku, našrouboval motor, usadil unašeč atd.. a bylo hotovo.
V tom mě napadlo udělat totéž na zkoušku na motorek MIG400/6V...
Tak jsem namaloval plán s kótami, použil stejný materiál a vytvořil základnu na motor MIG400-480. Sehnal jsem super ložiska 5x3x2,5 upravil unašeč na tato ložiska, kam jsem vložil 2ks za sebe s distančním kroužkem... Super vešla tam bez nutnosti pozdějšího obrušování kořenů listů, paráda...
Nalepil jsem na MIG400/6V pastorek, všrouboval ho do základny, na hřídel základny jsem dal distanční trubičku pro udržení nutné vzdálenosti unašeče od základny, nasadil unašeč, vložil podložku a zajistil segrovkou typu C.
Nasunul jsem listy, zajistil kuželem a...
Hurá to zkusit..
To byl teda proti MIG280ce fofr, to vám řeknu panečku....
Až takový, že uzamykací kužel vysřelil a za ním listy..
OC-400/6V-3

OC-400/6V-3

Moje převodovka OC-400/6V-3
No tak ještě uzamykací kužel a bylo by to...
Jak vyřešit kužel??
Mám to!!!
Vzal jsem kostku růžového tvrzeného polystyrenu, vydlabal do něj otvor podle kuželu, navlhčil houbičkou, rozetřel Purex a vmáčkl do něj původní kužel...
V práci v přípravku na stojanové vrtačce jsem vysoustružil a vybrousil maketový kužel v měřítku na další model Messerschmitt Bf-109E, vytvořil výřezy na listy a natřel na žluto...
Nacvakl jsem kužel /šlo to dost na fest/ a opět zkouška...
Super... kužel Držel jako přibitý..
Po celkovém odzkoušení jsem později tuto moji převodovku vložil do Messra a to vám byl jiný polítanec!!!
Od té doby i do teď, do doby střídavých motorků používám především tuto mojí převodovku, kterou jsem nazval OC-400/6V-3 a to s velkou oblibou..
OC-400/6V-3

OC-400/6V-3

Průběh tvorby OC-400/6V-3
Převodovka se mi jeví jako nejvhodnější pro maketové polítání i lehkou akrobacii modelů "mojí" velikosti, tedy měřítka 1/10,5 pro stíhačky WW2 i jiné..
Škoda jen, že výrobce původních listů 230/230 již tyto údajně přestal v roce 2008 vyrábět..
Mám jich sice větší zásobu, ale... No prostě škoda...
Převodovka odebírá proud do max. 9A s tahem sice asi 370g, ale je zase lepší na rychlost...
Lety s ní lze vzhlédnout na mých DVD "Modely a jejich létání I,II,III a IV." .
Jen u modelů Tachikawa Ki-77, Grumman G-44, Supermarine Spitfire Mk.Vb a North American P-51D velikosti 1/12 je použitá s motorkem MIG-280..
.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one